Home
PIRMIEJI PASTEBĖJIMAI IR ĮSPŪDŽIAI PASIBAIGUS ISTORIJOS BRANDOS EGZAMINUI
Parašė LIMA Tarybos pirmininkė Žaneta Vaškevičienė, LIMA Tarybos pirmininkės pavaduotojas Robertas Ramanauskas   

Štai atėjo ta diena, kai daugybė Lietuvos abiturientų ir jų istorijos mokytojų šiandien lengviau, o gal ir ne, atsikvėpė – valstybinis istorijos brandos egzaminas jau laikytas, gal ir išlaikytas. Koks jis buvo 2015 m.?

Egzamino užduoties turinys - formalus egzamino turinio atitikimas Istorijos valstybinio brandos egzamino programai. Egzamino užduotis turinio požiūriu yra parengta ganėtinai kruopščiai. Skirtas tinkamas dėmesys Lietuvos valstybingumo raidai, lietuvių išeivijos indėliui į kovą už Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimą, kultūros istorijai. Pačios užduotys nebuvo netikėtos, nes mokinys, pasirengimo egzaminui laikotarpiu sprendęs ankstesnių metų istorijos brandos egzamino užduotis, gali tikėtis išlaikyti egzaminą pagrindiniu  mokymosi pasiekimų lygiu. Dauguma egzamino užduoties šaltinių analogiški esamiems vadovėliuose, pratybose ar kitose pasiruošimo egzaminui prieigose, tad atsakyti į jas buvo galima remiantis mokinio turima patirtimi, dalinai remiantis per istorijos pamokas įsimintomis teisingomis atsakymų formuluotėmis, todėl gan diskutuotinas lieka gebėjimų patikrinimo patikimumas. Analizuojant egzamino užduoties turinį istorijos žinių ir raidos supratimo, asmenybių veiklos supratimo, istorinių sąvokų vartojimo, orientavimosi laike ir erdvėje, tyrimo, interpretavimo bei istorinio supratimo raiškos požiūriu, egzamino užduotis iš esmės neprasilenkė su programiniais reikalavimais. Egzamino matrica daugiau ar mažiau įgyvendinta, nors pastebėti kai kurie neatitikimai, antai, 5 taškais perdaug Viduramžių istorijos klausimų, kuriems pagal matricą skirta 20 taškų, 40 taškų skirta Naujųjų laikų istorijai vietoje matricoj numatytų 30 taškų, Naujausiems laikams – 44 taškai.  Lietuvos ir Visuotinės istorijos turinio santykis apytiksliai išlaikytas. Galima daryti išvadą, kad egzamino turinys atitinka su kai kuriomis išlygomis egzamino programos reikalavimus.

 

Egzamino turinio problematiškumas, aktualumas, vertybinės nuostatos priskirtinos brandos egzamino sampratai. Atidžiau įsigilinus į užduočių turinį, akivaizdus pusės (50 %)  testinės dalies klausimų perkėlimas iš ankstesnių metų Istorijos VBE užduočių. Kiti 50 % testo klausimų yra naujai sukurti. Susidaro įspūdis, jog šie klausimai yra itin svarbūs didaktiniu požiūriu, be jų neįmanoma patikrinti abituriento istorinės sąmonės ir pilietinės pozicijos. Teigiamas užduoties aspektas, kad buvo skirta dėmesio lietuvių išeivijos veiklai, lokaliniams karams/konfliktams, kurių aktualumas stipriai juntamas ir nūdienoje, tačiau 10 taškų gal būt vertybiniu požiūriu buvo galima skirti ne Korėjos karo politiniams aspektams, o Lietuvos Laisvės kovoms.

Egzaminas patikrino, ar mokinys supranta socialines ir kultūrines vertybes, tačiau būtų prasminga giliau jas paanalizuoti ir įvertinti iš vertybinių pozicijų. Visgi, egzaminas tikrino žinias, supratimą, gebėjimus pagal formalius kriterijus, o ne asmeninės ir pilietinės brandos patikrinimo požiūriu.

Egzamino užduočių atitikimas mokinių pasiekimų lygių reikalavimams. Norėtųsi užduočių, kurios labiau patikrintų kandidatų istorinio supratimo raišką, kitus aukštesniuosius gebėjimus, pvz., palyginimo, vertinimo, klasifikavimo. Istorijos mokytojai orientuodamiesi į 2014 m. Istorijos VBE iššūkius, nemažai dėmesio skyrė būtent aukštesniojo pasiekimo lygio gebėjimų ugdymui, kurių, beje, šių metų egzamino užduotyje pristingama. Susidaro įspūdis, jog egzaminas orientuotas tik į pagrindinio pasiekimų lygio mokinį, sudarant jam prielaidas „padoriai“ išlaikyti egzaminą. 

 

 

logo 2020 mazas failas

KONKURSAS

KONKURSO PARTNERIAI
LR Seimas
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija
LII
LIMA siuntimui
VU IF
Delfi RGB-new-page-001
LNB logo
Valdovu rumai
juodas logo GoHisto

Prisijungę

Mes turime 88 svečius online