
Ar Vakarų radijo stotys apgavo mūsų partizanus?

Parašė Zigmas Vitkus  Bernardinai.lt
Penktadienis, 29 kovas 2013 13:54 - 

  

  

Vienas iš gyvybingiausių lietuvių istorinės sąmonės mitų – plačiai paplitęs manymas, kad
Vakarų valstybės suvedžiojusios ir apgavusios mūsų partizanus. Esą per „laisvojo pasaulio“
radijo stotis sklido raginimai kovoti, žadant greitai ateisiančią paramą, tuo tarpu ji taip ir neatėjo.
Tačiau istoriniai tyrimai rodo ką kita.  

  

Istorija yra žavi disciplina vien dėl to, kad joje griaunami žmonių galvose nusistovėję mitai.
Vienas iš labiausiai paplitusių mitų Lietuvoje – kad Vakarų radijo stotys apgaudinėjo mūsų
partizanus, ragindamos juos kovoti, kiekvienais metais žadėdamos „jau netrukus“ ateisiančią
pagalbą.

  

Iš tikrųjų tokio raginimo niekada nėra buvę – visų pirma dėl objektyvių priežasčių. Pasigilinkime

  

 1 / 4



Ar Vakarų radijo stotys apgavo mūsų partizanus?

Parašė Zigmas Vitkus  Bernardinai.lt
Penktadienis, 29 kovas 2013 13:54 - 

Penktajame dešimtmetyje radijo laidas į sovietinę Lietuvą transliavo keturios Vakarų radijo
stotys: Vatikano radijas, BBC, Amerikos balsas ir Laisvės radijas.

  

Vatikano radijas laidas lietuvių kalba pradėjo transliuoti 1940-ųjų lapkričio pabaigoje.
Transliacijos vėliau buvo nutrauktos ir atnaujintos 1946-ųjų birželį. Rezistencijos laikotarpiu šios
radijo laidos lietuviškai vyko nereguliariai, buvo gana trumpos, o jose daugiausia kalbėta apie
tikybos reikalus.

  

Didžiosios Britanijos radijo stotis BBC į Sovietų Sąjungą pradėjo transliuoti 1948-aisiais. Laidos
vyko rusų kalba. Šią radijo stotį net sovietų propaganda pripažino esant pačią objektyviausią.
Būdama Didžiosios Britanijos užsienio politikos įrankis, BBC stengėsi klausytojams pateikti tik
faktus, nesuteikdama jiems jokio emocinio atspalvio. Šios radijo stoties transliacijose į sovietinę
erdvę sąmoningai niekada nebuvo idealizuojama praeitis, o rinkdami medžiagą BBC žurnalistai
niekada nesiremdavo cenzūruota vietine spauda. Kaip ir egzilinėmis vyriausybėmis kaip
moralinės valdžios šaltiniu.

  

1942 metais transliacijas pradėjęs „Amerikos balsas“ išeivių iš Lietuvos dėka lietuviškai prabilo
1951-ųjų metų vasario 16 dieną. Šią radijo stotį, pripažintą oficialiu JAV užsienio politikos
įrankiu, prižiūrėjo JAV Valstybės departamentas. Kaip vėliau pamatysime, „Amerikos balso“
laidas cenzūravo Centrinė žvalgybos valdyba (CŽV).

  

Labiausiai kontroversiška radijo stotis, kurią dėl transliacijų pobūdžio ir steigėjo būtų galima
apkaltinti partizaninės kovos propagavimu ir skatinimu – tai Laisvės radijas. Tačiau jis
transliacijas į Lietuvą pradėjo tik 1975 metais...

  

Į Lietuvos erdvę transliavo ir dar viena radijo stotis – tai Laisvosios Europos radijas. Dažnai ji
dėl tyrimų Lietuvoje trūkumo sutapatinama su Laisvės radiju, nors tai būta visiškai skirtingų
organizacijų. Tik 1976 metais Laisvės radijas ir Laisvosios Europos radijas buvo suvienyti į
vieną Laisvosios Europos radiją (Radio Liberty).

  

Laisvosios Europos radijas iš dalies buvo finansuojamas jau minėtos CŽV. Viešai buvo
deklaruojama, kad tai – privačia iniciatyva įsteigta radijo stotis ir, kad JAV vyriausybė neturi jos
transliacijoms jokios įtakos. Tačiau 1971 metais radiją sukrėtė didžiulis skandalas, kai
paaiškėjo, kas šią radijo stotį kontroliuoja iš tikrųjų. Dėl suprantamų priežasčių ši stotis Sovietų

 2 / 4



Ar Vakarų radijo stotys apgavo mūsų partizanus?

Parašė Zigmas Vitkus  Bernardinai.lt
Penktadienis, 29 kovas 2013 13:54 - 

Sąjungoje buvo laikoma „juodosios propagandos“ radijo stotimi, būtent Laisvosios Europos
radijo laidas nuo pat jų transliacijos pradžios imta slopinti.

  

Maždaug tuo pat metu, t.y. 1975-aisiais, į Sovietų Sąjungą ėmė transliuoti Laisvės radijas. Jos
steigėjai buvo rusų išeiviai Amerikoje. Iš dalies ir šią radijo stotį finansavo CŽV, o jos veikimo
direktyvas nustatinėjo JAV Valstybės departamentas. Šių dviejų radijo stočių transliacijos į
Lietuvą lietuvių kalba (taip pat latvių ir estų) iki 1975 metų niekada nebuvo svarstytos.

  

Svarbu atkreipti dėmesį ir į radijo laidų rengimo metodus. Ir Amerikos balso, ir Laisvosios
Europos radijo laidos buvo kuriamos laikantis griežtų instrukcių. Pavyzdžiui, buvo sudaryti
sąrašai, kokių žodžių reporteriai negali vartoti. Vienas iš jų – „ginkluotas pasipriešinimas“ arba
„rezistencija“. 1956 metais, Vengrijoje kilus revoliucijai, apie šiuos įvykius buvo nutylima, kad tai
nepaskatintų sukilimų ar sujudimų kitose Sovietų Sąjungos okupuotose šalyse ar vasaluose.

  

Greta jau paminėtų radijo stočių steigėjų ir veiklos metodų ne mažiau svarbu įvertinti ir dar vieną
objektyvų kriterijų – to meto Lietuvos gyventojų pajėgumus klausyti radijo stočių. Amerikiečių
tuo metu turėtais duomenimis (dabar matome, jog jie buvo netikslūs), iki okupacijos Lietuvoje
gyveno per 3 mln. gyventojų, iš kurių apie pusė milijono buvo ištremti arba represuoti.
Gyventojai turėję 25 tūkst. radijo imtuvų. Dėl tokių duomenų, svarstant radijo laidų transliavimo į
Lietuvą galimybes teigta, kad imtuvų savailaikiam ir pilnaverčiam informacijos perdavimui
nepakanka.

  

Priimdamas sprendimus dėl radijo transliacijų į Lietuvą JAV Valstybės departamentas rėmėsi ir
kitais klaidingais duomenimis. Šios institucijos turimi duomenys rodė, kad Lietuvos partizanų
judėjimas 1947 metais buvo visiškai sunaikintas. Taip pat netiksliai manyta, kad, prasidėjus
kolektyvizacijai, partizanai atsisakė aktyvios rezistencijos metodų, ir pasipriešinimas tapo labiau
„ne veiksmu, o būsena“.

  

Iš Lietuvos partizanų atsiminimų matyti, kad jie daugiausia klausė BBC. Tačiau ši radijo stotis,
kaip jau minėta, buvo pati neutraliausia, Sovietų Sąjungos vadovybės priskiriama „pilkajai
propagandai“. Jos nevengdavo pasiklausyti ir komunistų partijos veikėjai. Todėl, be jokių
abejonių, galima teigti, kad ir šiomis dienomis gyvas mitas esą Vakarai nuolat žadėjo „ateiti“ kilo
visai iš kitų šaltinių.

  

 3 / 4



Ar Vakarų radijo stotys apgavo mūsų partizanus?

Parašė Zigmas Vitkus  Bernardinai.lt
Penktadienis, 29 kovas 2013 13:54 - 

Šie šaltiniai nesunkiai įžvelgiami. Visų pirma pasitikėjimas Atlanto charta ir joje įrašytu ketinimu
atstatyti visas suverenias valstybes praradusias nepriklausomybę Antrojo pasaulinio karo metu.
Taip pat tikėjimas, kylantis iš geopolitinės analizės, jog karas tarp Vakarų valstybių ir Sovietų
Sąjungos neišvengiamas. Maskvos ir Belgrado konfliktas, Berlyno blokada, karas Korėjoje teikė
kovojusiems lietuviams gana pagrįstos vilties, kad išvadavimo valanda netoli.

  

Tekstas parengtas pagal istorikės Ingos Zakšauskienės Vilniaus universiteto Istorijos fakultete
projekto „Trakinių partizanai“ akademinės dienos metu skaitytą pranešimą „Vakarų pagalbos
mito Lietuvos laisvės kovotojams atsiradimas ir raida. Vakarų radijo stočių transliacijų vaidmuo“.

  

 4 / 4


